Evnen til at arbejde eksternt fra hvor som helst har altid været vigtig, ikke mindst i lyset af stigende digitalisering og internationalisering. Og i de senere måneder er det selvsagt blevet endnu mere relevant. Men det forhold, at for få ansatte har adgang til mobile enheder, er en betydelig hindring. Ifølge de seneste tal fra D21 Digital Index får mindre end halvdelen af alle ansatte, der bruger IT på arbejdspladsen, en bærbar PC af deres arbejdsgiver, og kun 22 procent får en smartphone. Billedet er det samme verden over. Så hvis de fleste medarbejdere pludselig er tvunget til at arbejde hjemmefra, er det ikke altid let at implementere.
Den digitale arbejdsplads er en fuldstændig integreret del af CHG-MERIDIANs digitaliseringsstrategi. Vi arbejder løbende på at forbedre den og gøre det lettere for vores medarbejdere at arbejde mobilt og hjemmefra. Teknologi er fundamentet, og nogle procedurer har vist deres værd og bliver nøgleelementer i vores strategi for fjernarbejde.
Flere og flere virksomheder indser, at teknologi er grundlaget for at øge produktiviteten hos fjern- og hjemmearbejdere. At arbejde produktivt på lang sigt kræver brug af den nyeste teknologi, inklusive opgraderinger med regelmæssige intervaller, og hver komponent og enhed skal levere tilstrækkelig performance. Vores strategi for fjern- og hjemmearbejde fokuserer på de individuelle krav til teknologi hos den enkelte medarbejder. Hver gruppe af brugere har deres egne krav: Hvis en medarbejder ofte rejser, er en enhed med meget lav vægt det rette valg. Konvertible enheder er også blevet meget populære. Andre medarbejdere arbejder måske med store datamængder og har behov for højere performance. Det grundlæggende udstyr, vi gør tilgængeligt, består altid af en smartphone og en bærbar. Medarbejderne kan vælge supplerende udstyr efter deres individuelle ønsker, og det omfatter ofte støjreducerende hovedtelefoner.
Det var vigtigt for os lige fra starten at lytte til vores medarbejdere vedrørende valg af enhed, for de ved bedst, hvad deres krav er. Det bliver stadigt vigtigere at kunne vælge mellem flere enheder, navnlig for de yngre kolleger. Inddragelse giver derfor et boost i medarbejdermotivation.
Administration af enheden i hele dens livscyklus håndteres fuldautomatisk af vores interne bestillingsportal TESMA®. Her kan hver medarbejder vælge de mobile enheder, der er behov for, uden lange godkendelsesperioder og installationsprocesser. Opgraderinger kan nemt gennemføres mod et personligt tillæg og leveres straks – hvis ønsket direkte til medarbejderens hjemmeadresse.
Ifølge undersøgelser fra IDC er 62 procent af virksomhederne udfordret af, at medarbejderne tager sagerne i egen hånd og selv køber det udstyr, de har brug for, snarere end at vente længe på levering. Takket være vores meget effektive processer kan vi undgå dette særlige fænomen. Derudover er det tilladt for vores medarbejdere at bruge enhederne privat. Det giver flere fordele: Medarbejderen skal kun vænne sig til ét IT-miljø, og vi kan forhindre, at kundedata og virksomhedsdokumenter og -information bliver sendt fra personlige enheder. Det er vigtige overvejelser, når vi taler om compliance, sikkerhed og databeskyttelse.
Truslerne mod datasikkerheden er større med mobile enheder, og derfor har vi etableret en løsning, der sikrer, at data på mobile enheder er sikre. Til hver en tid og overalt. Vi har også udviklet robuste løsninger i tilfælde af tyveri, og hvis enheden går tabt på andre måder. Ved slutningen af deres livscyklus sørger vores egen eraSURE®-procedure for, at alle data er sikre ved helt automatisk at slette storage-enhederne i bærbare computere, tablets og smartphones.